Bravely Default
Konsol: Nintendo 3DS | Genre: RPG | Spelare: 1 | Utvecklare: Square Enix | Utgivare: Nintendo | 2013-12-05


När man tror att man tröttnat på rollspel så sköljer förvåningen över en igen. Passa på att hämta andan för i Bravely Default kommer förvåningen skölja över dig om och om igen. När man tror att man sitter på lösningen är den ändå så otroligt långt borta.

 

Vi känner till de klassiska japanska rollspelselementen. Jobb, erfarenhet, utrustning, en gripande historia och överkarismatiska karaktärer. Detta är inget som skaparna Silicon Studios försöker få oss att glömma, utan omfamnar det i sin renaste form. För i Bravely Default finns allt med och lite till.

 

bravely1

 

ETT KLASSISKT RPG
Jag undrar vad det är som drar mig tillbaka till liknande spel om och om igen och slås av att de spel jag kommer tillbaka till oftast inte är så nyskapande. Men de som jag spelar igenom fullt ut har alltid något nytt att erbjuda, och det har Bravely Default. Det unika ligger i den kompakta inramningen och det snygga utförandet där allt passar perfekt ihop. Trots att röstskådespeleri och historien som sådan inte är något mästerverk så skapas en atmosfär och en helhet som lockar spelaren att fortsätta när man kommer till den punkten där andra spel kanske fått en att börja trötta.

 

bravely4

 

Det händer alltid något nytt. Om det så är de olika jobben som dyker upp i samband med att man klår en svår motståndare eller det faktum att världen verkar ”starta om”, så vill man se upplösningen. Detta eftersom förklaringen av världen och hur den är beskaffad är så vag och bräcklig att man förstår att det finns en rutten bäver begraven någonstans som det är upp till en själv att gräva upp.

 

STJÄLA/LÄRA FRÅN SIG SJÄLV
Jag har tidigare tänkt på hur olika spelkoncept manifesteras, utvecklas och ser ut över tid. Den förändring som spel genomgår. Sedan kommer ett spel som Bravely Default där godbitarna från flera generationer av rollspel vävs samman och skapar en välkomponerad produkt som får stående ovationer från spelarna. Att ett spel som detta skulle slå i väst hade nog varit omöjligt om inte Square Enix det senaste decenniet byggt upp en sådan stor bas av rollspelare och det känns lite som att företaget skördar frukten av sitt arbete med denna titel.

 

bravely3

 

Om du gillar rollspel så är det svårt att se att du inte kommer finna något positiv i Bravely Default, vilket nästan gör det svårt att fortsätta denna recension med en djupare beskrivning av spelet i sig. Om de sedvanliga elementen i ett JRPG lockar dig så har du redan upplägget klart för dig och genom att anpassa spelet till 3DS-konsolen genom att implementera Street Pass-, Sleep Mode- och Nintendo Wi-Fi-funktioner så hålls upplevelsen så pass fräsch att det alltid finns något att engagera sig kring, dela med sig av och ger fördelar till den som kommunicerar med andra om spelet. På det viset får ett spel ett eget liv.

 

SAKNAR SJÄL
Bravely Default är inte världens bästa rollspel. Ett spel är inte bättre än alla sina samlade beståndsdelar och om man bara söker inspiration i det som tidigare gjorts är det svårt att skapa ett mästerverk som håller för evigt och får ikonstatus. Om man har en tydlig vision, en berättelse att dela med sig av som verkligen engagerar kan det nästan överstryka de brister som spelet i slutändan dras med. Tanken ”Det var vackert, men de hade inte möjligheten att nå ända fram” har infunnit sig fler än en gång, men när det gäller Bravely Default är det nästan tvärtom. Det nådde fram dit där många misslyckades och har ett stort hjärta, men saknar ”själ”.

 

bravely2

 

Det är något med Bravely Default som känns avskalat trots att det är fullproppat med godis, något som känns indie över en storproduktion, något som känns fantasilöst. Om du någonsin sett Salvador Dalis tavla The Persistence of Memory där konstnären avbildat klockor som rinner ut och smälter över andra former och föremål och sedan tänker dig hur tavlan skulle se ut som klockorna bara var klockor i sin renaste form, intakta och ointressanta, så beskriver det min känsla om Bravely Default.

 

bravely5

 

DU VET VAD DU FÅR
Spelet är dock givmilt på så sätt att det finns olika slut. Den som kommer på gåtans lösning tidigt in i spelet kan välja att avsluta det och rädda världen med detsamma. Om du spelar mer naiv och trogen så kan du få ett annat slut som baseras på de djupare relationer dina karaktärer hinner få med varandra under en längre tid. Hur du vill ha det är upp till dig och om du är nöjd med vad du upplevt eller inte. Jag tror personligen inte att Bravely Default kommer lämna många oberörda men jag tror att lika många som berörs kommer att sakna innovationer och en vilja till ett nyskapande tänk. Bravely Default är helt enkelt till för dig som vet vad du vill ha utan att begära för mycket.

 

7
/ 10
Bra
Ett JRPG för den traditionelle spelaren.
+ Jobbsystemet är välgjort och låter dig kombinera och skapa egna taktiker.
+ Spelet är perfekt anpassat till 3DS och dess funktioner och fungerar utmärkt att spela i såväl långa som korta sessioner.
+ Engelskt eller japansk tal, om du vill.
- Det var en gång… för mycket.
– Spelet gör det som det gör bra, men saknar något nytt och outforskat.

Författare: Johan "Cleefuzz" Andersson
Publicerat den 27 oktober, 2014

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


+ sju = 8

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>