HomeTown Story
Konsol: Nintendo 3DS | Genre: Simulator | Spelare: 1 | Utvecklare: TOYBOX | Utgivare: Rising Star Games | 2014-05-02


För den som gillar Harvest Moon och förväntar sig ett spel i samma anda måste specificera just vad med bondeserien som just den förknippar som seriens höjdpunkt. För mig handlar Harvest Moon om ett nytt liv och vägen från botten till toppen, om relationer och att utveckla och påverka människor runt omkring. Vissa delar finns med i Hometown Story men entreprenörsandan har en helt annan klang här.

 

Hometownstory4

 
STIG IN!
Ställ fram varorna, prissätt dem och vänd på skylten på dörren och öppna butiken. Så småningom väller byborna in en efter en och går igenom vad du har bland utbudet. Det ser aldrig ut som om någon vet vad de vill ha innan de står i butiken men alla har sina favoritföremål. Hometown Story är ett business management-spel där du främst köper föremål av andra i byn för att sälja vidare till ett högre pris och slutligen bli en stor magnat som bygger ut både din egen affär och byn som helhet.

 

När det går bra för din del så blomstrar även byn och lockar till sig fler människor, men att bara stå i en butik dagarna i ända är svårt att bygga ett helt spel på och få det att hålla länge. Idén med Hometown Story är fokus ska ligga på relationerna mellan dig och byborna. Idén i sig låter lockande och hade utförandet varit bättre än vad Natsume lyckats med här hade det varit intressant men just nu är balansgången mellan det speltekniska och handlingen helt snedvriden. Dialogen och händelserna i staden är mer skrivna för småbarn och rör sig mestadels om trivialiteter och inga djupare frågeställningarna medan tillvägagångssättet för att trigga de händelser och mellansekvenser som driver storyn framåt är ett enda stort frågetecken.

 

Hometownstory3

 

BEGÄR OCH ÖNSKEMÅL
Ibland kan en bybo fråga om en specifik sak eller hinta om vad denne vill ha, men ofta är det upp till spelaren själv att veta om man ska ge föremålet till bybon, lägga upp det på butikshyllorna till försäljning eller ta föremålet till ett specifikt område för att trigga igång det fortsätta händelseförloppet. Det hela medför en rörig soppa av olika försök att driva handlingen framåt. Det handlar ofta om små korta sidostorys eftersom varje karaktär i byn får en specifik relation till huvudkaraktären och att handlingen fortskrider utefter vilka karaktärer man själv väljer att fördjupa relationen till.

 

Det finns en del att göra i byn och många människor att besöka och samtala med. I den europeiska versionen har vi även förärats möjligheten att fiska, något som inte förunnades vare sig japanerna eller amerikanerna, men det är problematiskt att hinna med allt på en dag. Fokus ligger istället på butiken och i takt med att den växer så växer även besökarantalet och om du inte finns tillhands för att sälja dina föremål så får du inga pengar. I praktiken innebär det att för varje minut du spenderar utanför affären så riskerar du att förlora pengar i takt med att kunderna tröttnar på att vänta, blir arga och stormar ut ur butiken.

 

hometownstory1

 

ALLT TILL ANDRA, INGET TILL DIG
Föremålen i spelet kan du oftast inte använda själv. Spelet går till skillnad ifrån Harvest Moon inte ut på att du ska utföra några andra sysslor än att sköta butiken (och möjligtvis fiska lite) vilket innebär något av ett antiklimax när du får tag i verktyg och funderar på hur man ska använda dem. I princip så är allt säljbart och spelet innehåller många specialföremål som endast är avsedda till en specifik person, som köper varan och sätter igång en sidostory för dig att utforska.

 

Mer än så är inte Hometown Story. Jo, det är klart att det finns mer att göra men i stort sett snurrar hela byn och handlingen runt din butik. Du kan fördjupa din vänskap med invånarna och även gifta dig med vissa av personerna i byn men spelet i sig är väldigt linjärt och enformigt och ger inga större möjligheter till att skräddarsy din egen historia. Årstiderna går men spelet står och stampar. I början gladdes jag åt att bakgrundsmusiken var så catchy men efter att ha hört samma låt spelas om och om igen i oändlighet har den förlorat sin charm.

 

hometownstory2

 

Hometown Story saknar djup, innehåll eller något annat som skulle få dig som spelare att vilja stanna kvar och spela färdigt. Då mycket av spelet inte ger sig självt så är det lätt att man försöker leta reda på guider eller information för att snabbare lyckas ta sig vidare och det i sig är ett dåligt betyg. Det finns så många andra spel som klarar allt det Hometown Story utgör sig för att vara, så mycket bättre. Vi får nog hålla tummarna för det kommande Harvest Moon 3D: The Lost Valley eller Story of Seasons om vi vill ha ett generiskt HM-spel för detta kan inte sägas vara något annat än ett snedsteg av Harvest Moon-skaparen Yasuhiro Wada.

 

4
/ 10
Underkänt
Ett avskalat försök till skilsmässa från Harvest Moon-serien, men Hometown Story klarar inte av att stå på egna ben.
+ Det är ett försök till något nytt med fokus på persongalleriet.
- Långdraget, svårhanterligt och fruktlöst strävande mot… ja, vadå?
– Att köpa varor och sälja dem dyrare känns inte lika givande som att producera varorna själv.

Författare: Johan "Cleefuzz" Andersson
Publicerat den 11 januari, 2015

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


+ sex = 15

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>