Little Red Hood
Konsol: Nintendo 8-Bit | Genre: Action-Äventyr | Spelare: 2 | Utvecklare: Sachen | Utgivare: Sachen | 1990-01-01


Många av er som läser detta vet kanske vad Little Red Hood är för spel. Om du inte vet, så kan det vara ett av de sämsta spelen som någonsin letat sig in på NESen. Ånej, det är inte licensierat av Nintendo. Självklart inte!

 

redhood6
Dags att ge sig in i Rödluvans magiska värld. Förväntningarna är skyhöga!

 

TVÅ VERSIONER, SAMMA SKRÄP
Little Red Hood släpptes 1989 och är ett olicensierat spel som är utvecklat av Joy Van/Sachen. Spelet är utgivet i Europa av Sachen medan HES Interactive stod för utgivningen i Amerika. Således finns det två olika versioner. Artworken på kassetten och boxen ser lite annorlunda ut, men båda kassetter innehåller samma fruktansvärda spel. HES Interactive versionen är också en hel del dyrare.

 

redhood5
För att få ner frukter från träden så får Rödluvan sparka allt vad hon kan, till förbipasserandes förtret.

 


OPUTSAD STRESSRELEASE

Det ryktas om att spelet stoppades i programmeringsarbetet strax efter att utvecklingen började, men släpptes i ofärdigt tillstånd när Sachen var i behov av pengar. Detta ska vara förklaringen till bland annat att fienderna inte kan ta skada av din spark och frånvaron av ledtrådar för att få nycklar och vissa trappor att komma fram. Mer om det senare.

 

redhood1
$1000 för en slangbella!? Man kan undra vad Rödluvan får i veckopeng.

 

FRENETISKT FRUKTLETANDE
Spelet bygger på att du springer runt och samlar ett antal olika frukter genom att sparka på olika sorters träd, för att sedan gå ner i en trappa som kommer fram slumpmässigt och väl där nere leta efter en nyckel som också infinner sig lika slumpartat. Och så fortsätter det, sparka på lite mer träd och käka lite mer frukt tills en ny trappa slumpmässigt uppenbarar sig. Där går du ner, och sedan är banan klar. Om du känner att du inte har bankat i tårna tillräckligt kan du sparka på stenar för att få godis som återgenererar din hälsa. Hundar springer runt och dödar allt de kommer i kontakt med. Ballonger tar dig till extra banor eller pengar. Pengarna används i affären som finns på varje bana. Inuti står en glad tant och säljer osynlighetsdrycker som gör att du inte tar skada för en kort stund, hälsohjärtan och slangbellor. Det säljs alltid samma sak i butikerna och tanten är alltid densamma.

 

redhood2
På vissa bonusnivåer flyger Rödluvan omkring med hjälp av en ballong och samlar kronor.


EN PLÅGA FÖR ÖRON OCH ÖGON

Till en början är musiken inte så dålig. Den känns tillochmed svängig till en början. Men efter cirka tio minuter av konstant loopande känns den extremt uttjatad och monoton. Den kommer gå dig på nerverna och troligtvis ge dig en enorm huvudvärk. I rummen som nycklarna ibland finns inuti saknas musik, något som inte känns som ett minus, utan ett enormt plus i det här fallet. Det är en välbehövlig vila för öronen. Grafiken är lika dålig, om inte ännu sämre än musiken. Fienderna är likadana, bana efter bana och det enda som ändras är träden och marken, som för det mesta är målad i de mest huvudvärksframkallande färgerna du kan tänka dig. Animationerna på allt i hela spelet är högst bristfälliga.

 

redhood4
”Se så, lilla nallen. Jag vill bara hämta nyckeln.”

 

Kontrollen är förvånansvärt inte helt usel. När Rödluvan springer på marken är hon faktiskt ganska lättkontrollerad. Men när du däremot trycker ner A-knappen brakar helvetet löst. Då hoppar rödluvan och ger ifrån sig det mest patetiska ljudet jag hört ifrån en spelkaraktär, hon visslar. Som om spelet inte visade prov på att vara mediokert redan innan. Hoppkontrollen är även löjligt svårstyrd. På en av banorna är du tvungen att hoppa över en fors med hjälp av några sköldpaddsskal. Det är verkligen lättare sagt än gjort. Detta spel är så horribelt att jag inte vet vad jag ska säga.

 

redhood3
Grafikstilen är väldigt simplistisk och erbjuder inte något direkt fantasieggande.

 

1
/ 10
Katastrofalt
Sparka dina tår ömma, både i ren frustation och i spelet med denna urusla raritet
+ Musiken är bra de första minuterna
- Grafik och ljud är bland det sämsta du har beskådat
– Tråkigt och långsökt spelupplägg
– Ett slut som du inte vet om du ska skratta eller gråta av

Författare: Sebastian Juhlin
Publicerat den 23 april, 2014

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


6 − fyra =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>