Pokémon X
Konsol: Nintendo 3DS | Genre: RPG | Spelare: 1 | Utvecklare: Game Freak | Utgivare: Nintendo | 2013-10-12

Ett av årets största spel är äntligen här! I Ninsides senaste recension går Lucas igenom sitt 30 timmar långa äventyr i Pokémon X och undersöker huruvida hypen var berättigad och hur spelet står sig mot övriga spel i serien.

 

Är du pojke eller flicka?”, frågar främlingen i vit rock mig när jag startar Pokémon X. ”Vad heter du?”, fortsätter han. Jag knappar vant in mitt namn. ”Lucas!”, utropar främlingen vilt, ”ditt äventyr börjar nu! Gå och möt många olika Pokémon. Fyll ditt liv med rika upplevelser. Låt oss nu besöka Pokémon-världen!”. Trevande går jag mot det bländande ljuset, ovetandes om vad som väntar mig där.

 

Vad som följer är ett färgsprakande äventyr på drygt 30 timmar där din tio-åriga avatar reser kors och tvärs genom den vackra Kalos-regionen i jakt på ära, rättvisa och, så klart, Pokémon. Det är en vacker berättelse, som varit sig lik sedan de första två Pokémon-spelen släpptes för 15 år sedan. En ung människa som ger sig ut i den stora världen för att hitta Pokémon, och därigenom sig själv. Tyvärr börjar det bli lite tjatigt.

 

Ett steg i fel riktning

Narrativet i Pokémon-spel har aldrig varit speciellt djupt eller minnesvärt, och kan oftast förklaras som ”Barn räddar världen från ond organisation, blir världsbäst”. Förra årets Pokémon Black/White 2 (och dess föregångare Pokémon Black/White) försökte dock sätta ribban högre och ifrågasatte både spelarens moral och, framför allt, uppfattningen om vem som var god och vem som var ond. Det var ett intressant och fräscht grepp som höjde mognadsgraden med flera snäpp och framställde hela serien i ett helt nytt ljus.

 

flare5

Spelets antagonister Team Flare var en riktig besvikelse.

 

Kanske är det därför jag blev så besviken när jag såg eftertexterna rulla i Pokémon X. Borta var de moraliska gråzonerna, ersatta av en stereotypisk undergångsberättelse som gick att förutspå efter bara några timmar. Spelets antagonist hade några intressanta motiv, men de var alldeles för underutvecklade för att bidra till storyn. Ändå kunde jag inte låta bli att le när spelets sidoberättelse knöts upp efter eftertexterna, och samtidigt bli frustrerad över att GameFreak inte vågade satsa mer på en enkel, vacker berättelse av det slaget än att stå med en fot i gamla Pokémon-narrativet och den andra i ett halvhjärtat moralträsk.

 

Färgsprakande miljöer

Något GameFreak lyckats ljusår bättre med i Pokémon X är dess miljöer. Kalos, spelets Frankrike-inspirerade region, är sanslöst vackert i den nya tecknade grafiken och är en fröjd att resa runt i. Från klippiga kuststräckor till höga berg; från mysiga småorter på landet till den enorma Paris-klonen Lumiose City – Kalos har allt. Det märks att GameFreak gjort sin research, inte minst på grund av den enorma detaljrikedom som finns i spelet. Skyltar, arkitektur, karaktärsmodeller – allt känns franskt. GameFreak har t o m introducerat klädbutiker, caféer och frisörer i spelet, allt för att förstärka den franska atmosfären. Med en enorm fingertoppkänsla och ett fantastiskt soundtrack har GameFreak lyckats få varje stad och väg kännas distinktiv och unik, och det är ingen liten bedrift i en spelserie som har 15 år på nacken.

 

demo3

Kalos är sprängfyllt med vackra omgivningar

 

Tredimensionella strider

Den kanske största nyheten i Pokémon X, i kombination med den nya grafiska stilen, är det uppdaterade stridssystemet. Borta är föregående spelens pixliga 2D-sprites, ersatta av fullt animerade 3D-modeller av varenda Pokémon som någonsin funnits. Det är ett väldigt stort steg framåt i serien, som gör att gapet mellan spelen och animeserien minskat avsevärt. Känslan i striderna är väldigt tillfredsställande, och GameFreak verkar ha lagt ner mycket tid på att få fram känslan i varje Pokémon. När Blastoise använder attacken Hydro Pump, t ex, kommer vattnet ut från kanonerna på ryggen istället för i munnen. Det är en mikroskopisk detalj, men som säkerligen kommer glädja väldigt många Pokémon-fans.

 

fletchling2

Pokémon-strider har aldrig varit vackrare!

 

Det kosmetiska är inte det enda som är nytt här, dock. GameFreak har gjort en rad förändringar bakom kulisserna, inte minst tillägget av den nya Pokémon-typen Fairy, den första Pokémon-typen som introducerats på 13 år. Fairy-typen återställer balansen mellan de olika typerna och gör framför allt att Dragon-Pokémon inte längre är lika övermäktiga som de varit förr. GameFreak har även introducerat Mega Pokémon, som är en utveckling av seriens mest populära Pokémon som bara kan göras i strider. Designen på dessa är lite ojämn i kvalité, men striderna blir roligare och ännu lite djupare än vad de varit förut.

 

GameFreak har även gjort det enklare att få erfarenhetspoäng, vilket man nu får både när man besegrar Pokémon och när man fångar dem, och har i samma veva tagit bort mycket av det slit som krävdes för att få upp dina Pokémon i rätt nivå. Tyvärr kompenserade inte GameFreak det här med tuffare motstånd, vilket gjort att svårighetsgraden i spelet är på tok för låg. Jag var alltid i mycket högre level än mina motståndare, och förlorade inte en enda strid. Spelet försökte motverka detta genom att höja nivån på alla gymledare och Elite Four i slutet, men de höjde inte nivån tillräckligt. Det märks att GameFreak försökt göra serien mer tillgänglig för alla, inte minst med tanke på hur mycket större artvariationen av Pokémon man kan fånga är, men jag längtade ofta efter mer utmaning. Kanske beror det på att jag spelat mycket Pokémon i mina dar, men jag fick aldrig den tillfredsställande känslan av att klara av en svår strid som i tidigare spel i serien.

 

Välbehövda nyheter

Pokémon X är det första spelet i serien som låter dig skräddarsy utseendet på din karaktär. I början av spelet kan du välja mellan tre olika utseenden, som du senare kan ändra genom att gå till tidigare nämnda frisörer och klädbutiker. Det är en välbehövd nyhet, som ger dig mer att göra i spelet och som framför allt är bra när du möter vänner och andra online. Onlineläget är väldigt elegant och modernt, och låter dig enkelt byta till dig de Pokémon du vill ha eller möta vänner på en snabb Pokémon-match. Det sistnämnda funkar förvånansvärt bra; man kan t o m chatta genom konsolens inbyggda mikrofon, istället för att använda externa tjänster som Skype som man fått göra innan. Nu kan man även få tillgång till onlineläget när man vill från den nedre skärmen istället för att behöva besöka ett Pokécenter, vilket är ett enormt steg i rätt riktning för GameFreak.

 

custom4

Kolla, jeans i ett Pokémon-spel!

 

Nytt i spelet är även tillägget av Pokémon Amie, ett Tamagotchi-liknande metaspel där du kan klappa dina Pokémon och mata dem med speciella Muffins som du vinner i olika minispel. Det är ett skönt avbrott från spelets annars välkända upplägg, och lyckas faktiskt få en att känna sig närmare sina Pokémon. Vidare har GameFreak introducerat Super Training, som likt Pokémon Amie innehåller olika minispel men som istället höjer olika stats för din Pokémon. Det är ett bra sätt för tränare som vill EV-träna sina Pokémon utan att behöva lägga ner mycket tid på det. De som däremot vill lägga ner mycket tid på det kan låsa upp Secret Super Training, som låser upp ytterligare 12 minispel som dessutom ger spelaren chansen att vinna hett eftertraktade föremål, t ex utvecklingsstenar. Det är ett smart sätt att belöna de mest inbitna Pokémon-tränarna, utan att för den sakens skull alienera de nya spelarna.

 

sylveonamie

Det är märkligt tillfredsställande att mata en Sylveon…

 

Det finns mycket att älska med Pokémon X, och det är i många avseenden det bästa spelet hittills i serien. De fantastiska vyerna och den storslagna musiken är något jag sent kommer glömma, och det kommer bli svårt att gå tillbaka till de gamla spelens spritebaserade strider. Narrativet lämnade tyvärr mycket att önska och spelet bjöd aldrig på någon utmaning, men jag kan ändå inte låta bli att applådera GameFreak för den prestation de utfört. Pokémon X/Y är koncentratet av många av de idéer som gjort Pokémon till det världsfenomen som det är, och även om GameFreak inte lyckades helt så är Pokémon X/Y fortfarande ett av de allra bästa spelen i serien, och utan tvekan ett av de bästa spelen till Nintendo 3DS.

 

 

8
/ 10
Mycket bra
Ett av de bästa Pokémon-spelen hittills
+ Vackra omgivningar och det bästa soundtracket hittills
+ Pokémon-striderna har aldrig varit roligare
+ Online-läget är sömlöst, enkelt och elegant
– Intetsägande, förutsägbart narrativ
– Alldeles för lite motstånd