Professor Layton vs. Phoenix Wright Ace Attorney
Konsol: Nintendo 3DS | Genre: Pussel | Spelare: 1 | Utvecklare: Level-5 | Utgivare: Capcom | 2014-03-28

Cross-overs verkar vara melodin på Nintendos konsoler just nu. Med kommande Hyrule Warriors och utannonserade Fire Emblem X Shin Megami Tensei så är bordet dukat för ett överdåd av malplacerade inslag eller kanske perfekt komponerade och banbrytande titlar som vi kommer minnas lång tid framöver. Hur väl fungerar det då att blanda en udda advokat med en pusslande professor?

 

 

laytonvswright3
Eftersom huvudkaraktärerna inte känner varandra sedan tidigare så blir delar av deras historia och egenskaper uppdagade under spelets gång.

 

MÄSTARMÖTET
I fyra spel och ett antal spin-offs så har Phoenix Wright och ensemblen från de välkända Gyakuten Saiban-spelen löst brott och mordgåtor på flera av Nintendos konsoler och fanbasen har hela tiden ökat och ökat. Detsamma gäller Professor Layton som pusslat sig genom sex spel till DS och 3DS så det ter sig inte så konstigt att just dessa två franchiser möts och får en gemensam historia. Oftast brukar det vara samma utvecklare som blandar sina välkända spelserier men i detta fall så har Level 5 och Capcom gått tillsammans för att ge oss ett äventyr utöver det vanliga.

 

Phoenix Wright och hans assistent Maya är på väg till London i ett särskilt ärende när de av en slump blir indragna i en mystisk historia där de får göra bekantskap med Professor Layton och hans medhjälpare Luke. Tillsammans får de kämpa med att försöka lösa mysteriet med den magiska staden Labyrinthia och dess befolkning, en resa som kommer att ta dig som spelare fram och tillbaka mellan övertygelse till övertygelse när det gäller vem som ligger bakom problemen som uppstår och hur saker och ting egentligen förhåller sig till varandra. Det blir ert uppdrag att rentvå flickan Espella Cantabella från anklagelserna om att vara den stora häxan som stadens historia är uppbyggd kring samtidigt som stadens härskare, sagoberättaren, hela tiden matar ur sig nya profetior om vad som kommer att ske med staden och dess invånare.

 

 

laytonvswright1
Sagoberättaren är den ende som känner till allt om Labyrinthia och styr och ställer som han vill.

 

VÄLGJUTEN FANTASYBERÄTTELSE
Det första man kanske kan tänka sig när det gäller så vitt skilda spel är hur man får spelen att smälta ihop med tanke på hur den grafiska och spelstrukturella stilen på spelen skiljer sig åt. Detta är dock inget problem och med tanke på hur skruvad själva grundidén med spelet känns så är detta inget man reflekterar över och karaktärer från de båda lägren syns titt som tätt och gjuts väl tillsammans. Det som blir ett större problem är det som man som spelare kan känna igen sig och sedvanligt irritera sig över i synnerhet hos Phoenix Wright-spelen. När man löst en gåta och har de bevis man vill lägga fram klara för sig så måste man ändå spela med i rätten tills det är rätt tillfälle att lägga fram dem. Trots att man kan tycka att tillfället är det rätta vid många separata tillfällen så blir det ofta fel och man straffas för att övriga i rätten inte kan följa den logik som man själv rättar sig efter. Pusslen i spelet är i sedvanligt manér riktigt fyndiga i de flesta fall och återspeglar väl hur pusslen sett ut i tidigare installationer av Laytons äventyr. De passar definitivt väl in i äventyret med Labyrinthias miljöer och med den pusselsuktande befolkningen i staden.

 

Spelet är uppdelat i olika kapitel som leder dig genom en interaktiv berättelse. Labyrinthias historia och liv återberättas och uppdagas allteftersom du spenderar mer och mer tid i staden. Det jag slås av är att äventyret känns väldigt långt och när man tror att man är närmare lösningen på stadens gåta så fortsätter äventyret längre och längre. Just det faktum att det är en historia man får följa med i gör att det stundom känns rätt tradigt och att det ibland är långt mellan de aktiva spelelementen som först och främst är de pussel som dyker upp här och var.

 

laytonvswright2
En nyhet är att i Labyrinthia tillåts flera personer vittna samtidigt.

 


BÖRJA MED ATT TESTA SERIERNA VAR FÖR SIG

Den mysiga atmosfären och inramningen är spelets största behållning och interaktionen mellan spelets säregna huvudkaraktärer och hur deras förmågor kompletterar varandra är det som gör äventyret intressant i jämförelse med deras respektive egna spelserier. Just därför så rekommenderar jag dig som tänkt spela spelet att först och främst ta en titt på respektive spelserie var för sig innan du tar dig an detta äventyr. Är du redan frälst och gillar respektive spelserie så tror jag inte att du kommer att bli besviken, själv kan jag tycka att pusseldelen hamnar lite i skymundan till förmån för något utdragna sessioner i rättssalen som i många fall stannar upp historieberättandet istället för att bena ut de frågetecken man har.

 

 

laytonvswright4
Labyrinthia är en medeltida stad och inkvisitorerna figurerar som åklagare i häxrättegångarna.

 

I slutändan är det en välskriven och trollbindande historia som vi får ta del av och mötet mellan de säregna huvudpersonerna ger ett bra upplägg för intriger och intressanta samspel som får spelet att växa och få liv.

 

7
/ 10
Bra
En välskriven historia som dock får en ”OBJECTION!” för det saktmodiga tempot i spelets andra hälft.
+ Jag tycker om förklaringar, och de kommer. I slutet.
+ Alla karaktärer får sin tid i rampljuset.
+ Trots genreblandningen erbjuder man den erfarne spelaren några nya moment.
- För stort fokus på långdragna sessioner i rättssalen som drar ner tempot.

Författare: Johan "Cleefuzz" Andersson
Publicerat den 21 augusti, 2014

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


nio − = 8

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>