Rare Memories – Banjo-Kazooie

 

bkbanner

 

Känslan av att Rare förlitade sig på Nintendos redan etablerade maskotar kan måhända ha infunnit sig hos många under 90-talet, men andra kanske såg det brittiska spelhuset som de som verkligen etablerade Donkey Kong och drog honom ur arkadhallarna. Genom att på detta sätt förvrida minnet av apan som en frustrerad, kärlekskrank King Kong-kopia och göra honom till en plattformshjälte så banade de väg för en spelserie som skulle komma att släppas på flera format och även fortsätta glädja nya spelare idag tack vare Retro Studios. Att Rare sedan länge dessförinnan tillverkat spel till Nintendos konsoler när Donkey Kong Country damp ner på 16-bitsscenen kanske gått somliga förbi och det var nog just chansen att få jobba med Donkey Kong som gjorde att företaget fick anledning att växa och våga satsa på sina egna spelserier. Blast Corps, Goldeneye 007, Perfect Dark, Jet Force Gemini, Conker’s Bad Fur Day hör till några utav företagets storhittar under N64-eran men den här texten riktar sig till en alldeles speciell björn och hans blåa ryggsäck – och självfallet den röda fågeln i den.

 

Banjo-Kazooie anklages med all rätt för att vara en kopia av Super Mario 64 när det anlände på grund av spelets likartade upplägg. I Super Mario 64 var det upp till den mustaschprydde rörmokaren att rädda prinsessan Peach från Bowser. I Banjo-Kazooie så fick Banjo ge sig efter häxan Gruntilda som kidnappat lillasystern Tooty för att stjäla hennes ungdomliga yttre och förvandla sig själv till en vackrare trollpacka. Mario springer runt i prinsessans slott och besöker målningar på väggarna för att samla stjärnor och låsa upp nya områden i slotten för att ta sig närmare Bowser. Banjo samlar pusselbitar och noter i världar som öppnas via målningar för att ta sig högre upp i berget och möta Gruntilda. Men trots att likheterna är många så skiljer sig spelen ändå åt och ger båda spelen eget existensberättigande – och varför inte gapa och ta emot om man får mer av det goda? Banjo-Kazooies stämningsfulla och lummiga förpackning gör spelvärlden mer levande än Marios abstrakt svävande världar och de tematiska världarna är verkligen vackert utformade liksom karaktärerna som de befolkas av. Olikt Super Mario 64 så kan man vid ett och samma besök i spelvärldarna samla på sig alla pusselbitarna istället för att behöva återbesöka samma värld gång på gång för att ändra några av nivåns förutsättningar.

 

Banjomeetmario
Jämförelsen mellan Banjo-Kazooie och Super Mario 64 är ganska slående och det hade varit intressant om någon bytte ut karaktärerna med varann i respektive spel.

 

Några utav spelseriens mest intressanta aspekter ligger dock i de mysterier som höljdes kring spelet när det först släpptes. Dels så kunde man fundera om inte fler av karaktärerna från Rares Diddy Kong Racing hade planerats få egna spel med tanke på att Banjo och Conker först fanns med i detta racingspel. Oavsett om planerna fanns eller inte så är dock båda av dessa borttagna ur DS-versionen av Diddy Kong Racing och istället finns där Dixie och hennes syster Tiny Kong som ersättare efter att Microsoft köpt upp Rare och tillika rättigheterna till dessa karaktärer. Sköldpaddan Tiptup som är med i DKR finns med i både Banjo-Kazooie och dess uppföljare, och kanske var det först efter att studion redan börjat arbeta med Conker’s Bad Fur Day som ekorren i nivån Click Clock Wood fick sitt slutgiltiga namn Nabnut? Conker finns dock med som felaktigt svar i en fråga under Gruntildas frågesport i slutet på spelet.

 

StopnSwop
Om man samlat något utav de hemliga föremålen dyker denna skärm upp till höger om Click Clock Wood i statusmenyn.

 

Det största mysteriet i Banjo-Kazooie är utan tvekan det som kallades Stop ’N’ Swop. Vissa spelare kanske minns att om man klarade spelet och hade samlat på sig samtliga pusselbitar så visade Mumbo upp två bilder på ett hemligt ägg och en isnyckel som han hävdade skulle användas i efterföljaren. Sedan inget mer. Det var först något år senare när Banjo-Tooie släppts och några fans på sidan The Rare Witch Project gav sig i kast med att hacka spelet som de fann lösenord som gav åtkomst till de mystiska föremålen. Angavs lösenorden på golvet i sandslottet på spelets andra nivå, Treasure Trove Cove, blev de sex färgade äggen och den hemliga isnyckeln plötsligt tillgängliga att samla (som helt synligt bakom en isvägg på nivån Freezeezy Peak gäckat spelaren dessförinnan) plötsligt tillgängliga. Under utvecklingen av Banjo-Tooie ska dock Rare ha stött på ett problem med dessa Stop ’N’ Swop-föremål. Från början ska meningen ha varit att spelaren skulle pausa spelet vid Stop ’N’ Swop-skärmen, och som det låter på namnet, byta kassett och sätta i uppföljaren som då skulle kunna känna av om man samlat dessa föremål och på så vis låsa upp något i spelet. Ursprungligen skulle hårdvaran klara av att hålla denna information i minnet i 10 sekunder, men på grund av en förändring i N64:ans hårdvara så ändrades detta till 1 sekund och denna lösning blev då opraktisk. Föremålen går istället samla ihop i uppföljaren själv istället och ger alltså ingen extrabonus om man samlat på sig alla i föregångaren, lite till spelarnas besvikelse. Detta rättades dock till i Xbox Live-utgåvan av spelet där man kunde samla föremålen på det sätt som det var tänkt ifrån början, enligt vad Rare själva har sagt och återfinns alltså inte i utgåvan av Banjo-Tooie till Xbox Live. Har spelaren en sparfil från föregångaren och samlat Stop ’N’ Swop-föremålen så finns de redan samlade när man startar Banjo-Tooie. Har man besegrat Gruntilda i Nuts & Bolts så är även de hemliga föremålen tillgängliga att samla i Banjo-Kazooie utan att slå in koderna i sandslottet och väl samlade låser de upp ovanliga fordonsdelar i Nuts & Bolts.

 

mumbonextgame
Om du samlat alla pusselbitar visar Mumbo bilder på några av de hemliga föremålen i slutet av spelet och hintar på en uppföljare.

 

Dessa koder räknas inte som regelrätta fusk så Bottles kommer inte (som i vanliga fall) radera din sparfil om du slår in fler än två koder. Du kan prova själv att samla alla föremålen om du anger följande rimmande koder på golvet i sandslottet i Treasure Trove Cove (utan mellanrum):

 

Cyan_EggN

 

Cyan Mystery Egg
”CHEAT DONT YOU GO AND TELL HER ABOUT THE SECRET IN HER CELLAR”

 

Pink_EggN

 

Pink Mystery Egg
”CHEAT OUT OF THE SEA IT RISES TO REVEAL MORE SECRET PRIZES”

 

Blue_EggN

 

Blue Mystery Egg
”CHEAT A DESERT DOOR OPENS WIDE ANCIENT SECRETS WAIT INSIDE”

 

Green_EggN

 

Green Mystery Egg
”CHEAT AMIDST THE HAUNTED GLOOM A SECRET IN THE BATHROOM”

 

Red_EggN

 

Red Mystery Egg
”CHEAT THIS SECRET YOULL BE GRABBIN IN THE CAPTAINS CABIN”

 

Yellow_EggN

 

Yellow Mystery Egg
”CHEAT NOW BANJO WILL BE ABLE TO SEE IT ON NABNUTS TABLE”

 

Ice_key

 

Ice Key
”CHEAT NOW YOU CAN SEE A NICE ICE KEY WHICH YOU CAN HAVE FOR FREE”

 

Något som inte går obemärkt förbi när spelar många av Rares alster är de små inslagen där de refererar till sina andra spel. Vid en av kojerna på nivån Rusty Bucket Bay så finns en bild på Berri, Conkers flickvän som hon representeras i Conker’s Pocket Tales till Gameboy Color. Bävern Gnawty i Click Clock Wood är en fiende som många nog känner igen från Donkey Kong Country som också flitigt refereras av Gruntilda i hennes frågesport tillsammans med spel som Perfect Dark och Donkey Kong 64. Något av det första man upptäcker i Banjo-Tooie är att mullvaden Bottles barn (som tydligen fått några av de öknamn som Kazooie ger Bottles i det första spelet) har affischer ifrån Jet Force Gemini i sitt rum. Det finns alltså många referenser att finna, och jag rekommenderar er att gå hit om ni inte vill leta själva.

 

Berri
Ingår Conker i besättningen på båten Rusty Bucket eller vem är det som äger denna poster på Berri?

 

Banjo-Kazooie var på många sätt en föregångare till många av Rares efterkommande plattformsspel som lånade friskt av sådant som introducerades i spelet. Donkey Kong 64 byggde vidare på hur förmågor lärs allteftersom spelet fortskrider och hur dessa kan användas på speciella positioner i nivåerna. Att Banjo-Kazooie gav ett stort intryck på spelare ses idag även på den fanskara som hoppas på en regelrätt Banjo-Threeie efter det senaste tillskottet i form av racingplattformaren Nuts & Bolts till Xbox360. Egentligen så blev Banjo-Kazooie det spel som det är idag tack vare ett annat spel som de utvecklade parallellt med Project Dream, som Banjo-Kazooie hette innan. Twelve Tales: Conker 64 som senare skulle komma att omformas och bli Conker’s Bad Fur Day såg helt annorlunda ut till en början och många av de idéer som ursprungligen fanns i spelet fördes helt sonika över till Banjo-Kazooie när beslutet togs att Project Dream skulle få en mer lättsam stämpel för att tilltala Nintendos publik.

 

BanjoKazooie_Gnawty
Gnawty har ingen stor bananhög i Banjo-Kazooie och verkar lugnat ner sig lite sen dusten med DK i Donkey Kong Country.

 

Spelserien har även lämnat avtryck hos andra utvecklare. Exempelvis har studion Lefthanded Games som utvecklar El Lobodestroyo till bl.a. Wii U angett Banjo-Kazooie som en av deras största inspirationskällor till deras eget Collect-a-thon. Efter att nyligen ha spelet igenom och 100%:at spelet kan jag bara hålla med. Banjo-Kazooie är ett mästerverk i vad utvecklarna har velat åstadkomma med spelet. För mig ska det nu bli ett sant nöje att ge mig i kast med uppföljaren och för första gången få se om det kan leva upp till förväntningarna från föregångaren. Samtidigt håller nog fler än jag tummarna för en mer regelrätt uppföljare till Banjo-Kazooie och Banjo-Tooie. Ursprungligen skulle Nuts & Bolts ha blivit en remake på originalet, men teamet bakom hävdade att de lika gärna kunde göra ett nytt spel med den tid det skulle ta att piffa upp det gamla och med fokus på vad spelarna verkade vilja ha för stunden så skippade Rare det sedvanliga plattformskonceptet och så blev det som det blev. Inte nog med det så gjorde Banjo och Kazooie comeback i ännu ett racingspel i Sonic & Sega All-Stars Racing exklusivt i utgåvan till Xbox 360. Min förhoppning är dock densamma som hos Grant Kirkhope, tonsättare hos Rare som komponerat musiken till Banjo-Kazooie-serien och som förra året uttalade sig med bl.a. följande citat:

 

”I keep wishing that all the ex-Rare staff, there’s lots of them about now, would just get together and form a company, and go to Nintendo and say ’give us the money. We’ll make you Banjo 3 for the Wii U or whatever’.”

 

banjothreeie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


fyra × 7 =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>