Yoshis New Island
Konsol: Nintendo 3DS | Genre: Plattform | Spelare: 2 | Utvecklare: Arzest | Utgivare: Nintendo | 2014-03-14

Välkommen till Yoshis nya ö där allt inte verkar stå rätt till. Baby Mario och Baby Luigi har blivit levererade till fel föräldrar och när storken i panikångest försöker åtgärda felet så blir Baby Luigi återigen kidnappad av Kamek och hans hejdukar. Som tur är kommer Yoshi och hans vänner till undsättning.

 

Yoshi och Baby Mario är tillbaka i tredje installationen i Yoshis egna spin-offserie som började med Super Mario World 2 till SNES. Efter ett mediokert Yoshi’s Story till N64 utkom Yoshi’s Island DS med en hel del nytt innehåll, där det mesta gick ut på att man nu infört en del pusselelement som innebar att Yoshi kunde byta bebisar mellan kända karaktärer som Peach, Donkey Kong, Wario och Bowser. Där det andra spelet försökte skapa någon form av innovation och försöka vara originalet troget genom det audiovisuella så har man gått ett stort steg tillbaka i denna 3DS-version.

 

yoshi3
Alla olikfärgade Yoshis tar turer att bära Baby Mario i jakten på att återfinna Baby Luigi.

 

Baby Luigi blir återigen kidnappad och det blir upp till Yoshigänget och Baby Mario att försöka rädda honom från Kamek och Baby Bowser. Spelet i sig spelar precis som föregångarna med äggkastning och fladderhopp som vi känner igen ifrån tidigare spel i serien och bl.a. Super Smash Bros. Har man spelat något av de tidigare spelen så är man snabbt van vid kontrollen och får se sig själv tvinga sig igenom lätta banor med små kontroll-övningsområden. Turligt nog finns det möjlighet att ändra kontrollschema i spelet för att välja den man själv känner sig mest bekväm med. Det bör nämnas att spelets svårighetsgrad är närmast anpassad mot de yngre spelarna eftersom det är svårt att dö och lätt att samla på sig extraliv, något som de som spelar många andra förstapartsplattformsspel från Nintendo såsom New Super Mario Bros. eller Donkey Kong Country: Tropical Freeze känner igen.

 

yoshi2
Stora Shyguys blir också till stora ägg som orsakar stor förödelse på omgivningen om de kastas iväg.

 

Det är väldigt få nyheter i Yoshi’s New Island. De största nyheterna är de stora shyguys man kan äta för att värpa fram stora så kallade eggdozers som kan bringa förstörelse till stora partier av nivåerna likt hur Mario far fram efter att ha ätit en megasvamp. Det finns även metallshyguys som ger Yoshi möjlighet att tillverka metalleggdozers som rullar efter marken och tilllåter Yoshi som annars flyter att sjunka till bottnen på de nivåer som innehåller vattensamlingar. De olika fordonsförvandlingar som vi känner igen från serien finns med även i detta spel men har fått en ny funktion, dels så är de inlagda som naturliga passager på nivåerna som alltså inte går att missa och numera styr man fordonen med hjälp av gyrosensorn i din 3DS eller 2DS. I övrigt är mycket sig likt med blommor och röda mynt att samla på nivåerna samt de små stjärnsprites förlänger den tid det tar innan Kameks hejdukar kidnappar Mario om han väl faller av Yoshis sadel.

 

yoshi4
Yoshi’s fordonsförvandlingar styrs nu med den inbyggda gyrosensorn och måste användas för att ta sig igenom vissa passager på nivåerna.

 

Det visuella är en stor tillbakagång ifrån den mysiga pixelgrafik vi känner igen från de tidigare delarna i serien och det ser nu mer ut som att nivåerna och karaktärerna är uppbyggda av lera. I övrigt är nivådesignen så pass lik originalets att spelet nästan liknar en remake mer än en uppföljare i den bemärkelsen. Nivåerna känns dock väldigt korta och om man inte går in för att samla och utforska alla små gömmor på nivåerna så rör det sig i många fall om ett fåtal skärmar innan man är i mål och får vandra vidare. Det som drog ner upplevelsen för mig är vad utvecklarna gjort med ljudet och musiken som man förväntar sig ska vara mysig och stämningsfull. På Yoshis nya ö känns det som att det tidigare soundtracket har återanvänts men körts i en köttkvarn så till den grad att det missljud som kommer ur högtalarna på 3DS:en är så förvrängt och med sådana infernaliskt tutande toner att det får mig att tänka på säckpipor och griffeltavlor så att jag nästan föredrar att stänga av ljudet helt och hållet. Vad menade utvecklarna med detta?

 

yoshi1
Något av det mest överraskande är hur varierande, roliga och stundom utmanande bosstriderna är.

 

På det stora hela känns den här upplevelsen väldigt livlös i jämförelse med den kvalitet på spel som vi vanligtvis förväntar oss från Nintendo och känns stundom som ett 7kr-spel till smartphones – vilket gjorde mig aningen besviken. Musiken, det visuella och den återvända innovationslösa spelmekaniken leder till att spelet faller huvudstupa på betygsskolan med en extra djup grop för tråkig nivådesign. Det finns ett tvåspelarläge där man kan spela minispel mot och med varandra men som man mest testar för att se hur de fungerar. Det mest positiva enligt mig var att bossfighterna i spelet var väldigt varierande och roliga, men det hjälper inte som enda punkt upp det här spelet från att hamna i träsket bl.a. många andra mediokra lir som dock oftast tillskrivs tredjepartsutvecklare. Jag rekommenderar alla som är intresserade av att testa det här spelet att spela föregångarna istället och helst strunta i den här installationen, men vill du ogint ha mer av samma spel fast med en gnutta mindre fantasi så finns det här spelet nu till ditt förfogande. Jag hade dock hoppats på att utvecklarna Arzest gjort något mer av det här spelet istället för den rip-off vi nu erbjuds.

 

5
/ 10
Godkänt
Yoshis nya ö må ha gigantiska Shyguys men saknar dragningskraften hos de gamla.
+ Varierande bossfighter
+ Smidig kontroll och möjlighet att välja knappuppsättning
- Ska det verkligen låta så här illa? Usch!
– Väldigt avskalat och vi har sett det förut
– Känns ofärdigt och framkrystat som om utvecklarna inte fick mer tid.

Författare: Johan "Cleefuzz" Andersson
Publicerat den 30 mars, 2014

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


− 1 = sex

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>